Carina var en av dem jag kontaktade först utan att faktiskt få något svar tillbaka.. Spontant trodde jag att hon hade hoppat av utmaningen. Det som gjorde mig tveksam var att hon nämnde i sitt brev att ”.. När jag var hos min läkare i höstas om min astma så frågade hon om jag ville ha bantningspiller för min övervikt, jag var liksom inte där för min övervikt utan för min astma så jag tackade nej och kände att jag skulle lyckas utan bantningspiller!”

Det var den största anledningen till varför jag ville arbeta tillsammans med Carina. Istället för att välja bantningspiller valde hon den rätta vägen – att träna, och  det är endast då man verkligen har bestämt sig för att förändra sitt liv. Vi lyckades få kontakt med varandra och bestämde träff. Vi klickade ihop direkt och satte igång med träningen veckan därpå.

Vår träning har varit enkel och tydlig. Om ja sa hoppa har hon frågat ”Hur högt?” och om ja sa spring har hon frågat ”Hur långt?”.. Skämt åsido, vi har skrattat jättemycket under våra timmar och det har gjort att Carinas träning har fungerat hur bra som helst.

Carina håller i en 15 kg - platta. Lite mindre än hennes viktminskning..

Carina håller i en 15 kg – platta. Lite mindre än hennes viktminskning..

Vi har faktiskt aldrig haft ett kostschema eller någon strikt diet. Både jag och Carina var tydliga med att vi ska göra vårt bästa för att inte nämna ordet ”diet” under träningen. Det mesta brukar vara roligt tills det att det börjar bli komplicerat, att börja tillsammans med PT och prata om kalorier hit och dit är som att läsa början av en bok och hoppa över till slutet av boken. Man blir totalt förvirrad.

Denna gång kände jag för att pröva något nytt. Därför började vi istället med att ha en matdagbok som vi gick igenom vecka för vecka. Diskussioner om vad som är bra och mindre bra för kroppen ger en bättre förståelse för hur kosten kan påverka kroppen, prestationen och sömnen. Det tillåter även Carina att fortsätta på egen hand då intresset för kost och träning har exploderat för henne..

 

Här är hennes resultat ifrån Projekt 12. Carina lyckades gå ned 17 kg på 12 veckor..

Projekt 12 - Carina 1

Projekt 12 - Carina 2

Projekt 12 - Carina 3

Carinas tre bästa tips:

  1.  Börja tillsammans med PT. Jag tränade länge utan PT men det var faktiskt när jag började med Anter som jag fick resultat.
  2. Ät lagom stora portioner och mellanmål. Man måste inte äta så stora portioner att man måste lägga sig på soffan efteråt.
  3. Börja lätt. Gärna med promenad. Det hjälper mer än vad man tror…

Vill du vara med i Projekt 12? Anmäl intresse här

// AT